När det kommer till social media så är det Facebook som är den stora jätten. Tidigare i år hade det sociala nätverk otroliga 1.28 miljarder aktiva användare månatligen, vilket är avsevärt mer än alla andra stora sociala nätverk tillsammans. Dessa siffror talar för sig själva, och de säger att Facebook bör vara en väldigt framstående del i din internetmarknadsföring. Nedan följer fem steg för att bemästra Facebook.
- Glöm inte bilderna – För att säkerställa att dina inlägg uppmärksammas så är det viktigt att locka läsarna med stimulerande bilder. Gör det därför till en vana att alltid inkludera en bild när du skriver något. Du ska dock inte bara ta vilken bild som helst bara för att du tror att den kommer locka läsare, utan en som även faktiskt har något att göra med det du skriver. Använd egentagna bilder!
- Tänk på etiketten! – Hur skulle du själv vilja att en rörelse som du följer på Facebook beter sig? Ha detta i åtanke och försök se dina inlägg från kundernas synvinkel. Att konstant bombardera med tiotals annonser är sällan ett framgångsrecept, och ej heller att lägga upp samma sak flera gånger för att man inte tycker att tillräckligt många har läst.
- Kvalitet för kvantitet – Stirra dig inte blind på antalet följare du har. Tio personer som faktiskt är intresserade av vad du gör kommer alltid att vara bättre än 100 personer som inte har något intresse alls. Fokusera på att locka de personer som du faktiskt kan erbjuda något.
- Rätt inlägg vid rätt tidpunkt – Vilka tillfällen som lämpar sig bäst för att göra inlägg på är svårt att säga, men fredagar tycks vara en bra dag. Folk är generellt väldigt aktiva på denna veckodag, och många sittar gärna och slösurfar de där sista jobbtimmarna innan helgen.
- Visa känslor – Men ta det inte till överdrift. Visa att det faktiskt sitter en personer bakom företagsnamnet. Du kan även uppmana dina besökare att dela med sig av hur de känner för att skapa en mer familjär miljö.