Nyhetsbrevet är med all rätt viktigt i många företags internetmarknadsföring. E-posten har en mer personlig natur än till exempel sociala medier, och ett välskrivet nyhetsbrev kan i många fall vara ett extremt effektivt sätt att få nya kunder på, men även att behålla existerande. Nyhetsbrevet som medium sköts dock felaktigt av många företag, vilket minskar dess effektivitet. Om man bortser från hur själva nyhetsbrevet ska vara utformat så finns det några regler att följa.
- Den första regeln att följa är att hålla koll på all aktivitet. De flesta marknadsföringsverktyg för e-post tillåter dig att se vilka mottagare som klickar på vilka länkar i nyhetsbrevet, vilket ger dig en bra överblick. Denna information kan enkelt visa om kunderna över huvud taget är intresserade av vad du skickar till dem och om du behöver göra förändringar i din strategi.
- Den andra regeln är att dela upp din utskickslista baserat på hur aktiva mottagarna är. Ditt marknadsföringsprogram för e-post bör tillåta dig att se hur aktiv varje prenumerant är, varpå du kan dela upp dem i olika grupper. Du kan sedan skräddarsy nyhetsbrevet för varje grupp baserat på vad du vet om den, vilket bör göra det mer effektivt. Prenumeranter som är mer aktiva tenderar till exempel att vara mer mottagliga för aggressiva erbjudanden.
- Den tredje och sista regeln är att aldrig sluta bygga på din prenumerantlista. Använd alla medel som finns till ditt förfogande – sökmotoroptimering, betalad sökmarknadsföring och sociala medier. Du måste hela tiden lägga till nya mottagare för ditt nyhetsbrev om du vill att de ska fortsätta vara lönsamt. För eller senare så kommer alla personer i din lista komma till en punkt när de endera avslutar sin prenumeration, slutar läsa nyhetsbrevet eller faktiskt blir en källa för intäkter. Lägger du inte kontinuerligt till prenumeranter så står du en dag utan några alls.